21. 11. 2024 23:57
ÚIV: Ředitelé se v oblasti integrace dětí potýkají s velkými počty žáků ve třídách...
Celkem 78 % škol, do nichž dochází alespoň jeden žák-cizinec, uvedlo, že by uvítalo pomoc asistenta. Tyto školy spatřují jeho přínos zejména v běžné výuce (79 %) a v komunikaci s rodinami těchto dětí (69 %).
pátek, 21. května 2010 · Štítky: školství
ÚIV: Ředitelé se v oblasti integrace dětí potýkají s velkými počty žáků ve třídách a s nedostatkem asistentů pedagoga
Ředitelé mateřských, základních, středních a vyšších odborných škol se v oblasti inkluzivního vzdělávání potýkají především s velkým počtem žáků ve třídách a s nedostatkem asistentů pedagoga. Ředitelé si rovněž stěžují na nedostatek finančních prostředků na podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a na nedostatek odborníků se specializací na SVP ve školách. Vyplývá to z březnového šetření, které provedl Ústav pro informace ve vzdělávání na reprezentativním vzorku 2 459 škol. Šetření se dále zaměřovalo na asistenty pedagoga pro žáky sociálně znevýhodněné a pro žáky-cizince.
Asistenti pedagoga pro sociálně znevýhodněné žáky
Asistenti pedagoga pro sociálně znevýhodněné žáky působí z různých druhů škol (od mateřských po vyšší odborné) nejčastěji na základních školách (14 % základních škol má alespoň jednoho asistenta pedagoga). Vyšší podíl škol s asistenty je také typický pro sociálně problémové regiony, tj. Ústecký a Moravskoslezský kraj.
Asistenti pedagoga pro sociálně znevýhodněné jsou nejvíce přínosní při kontrole kázně a úkolů a při pochopení učiva. Ředitelé mateřských škol též oceňují kladnou roli asistenta při komunikaci s rodinou a při přípravě dětí na vyučování.
Asistenti pedagoga pro žáky-cizince
Celkem 78 % škol, do nichž dochází alespoň jeden žák-cizinec, uvedlo, že by uvítalo pomoc asistenta. Tyto školy spatřují jeho přínos zejména v běžné výuce (79 %) a v komunikaci s rodinami těchto dětí (69 %).
Asistent pedagoga by dle ředitelů byl pro žáky-cizince nejpřínosnější ve školách, kam docházejí žáci původem z Vietnamu a z Ruska nebo Ukrajiny. U žáků z Vietnamu zazněl často též zajímavý požadavek, aby asistent pedagoga byl ze stejné komunity jako žáci, což může poukazovat na jistou uzavřenost vietnamské komunity.
Při integraci žáků-cizinců považují ředitelé základních škol za nejzávažnější nedostatky nevhodné učebnice a pomůcky, nedostatek financí na podpůrné integrační programy a neznalost českého jazyka. Mateřské školy si naopak na nevhodné učebnice ani na nedostatek financí na integrační programy nestěžují, naopak narážejí na komunikační bariéru s rodiči a velkým problémem je pro ně kulturní odlišnost dětí.
Podrobná zpráva z tohoho šetření je vystavena na webových stránkách ÚIV: http://www.uiv.cz/clanek/17/1969.
Zdroj: http://www.ceskaskola.cz/2010/05/uiv-reditele-se-v-oblasti-integrace.html